



2. stupeň
Rozšířená výuka anglického jazyka a oborových předmětů metodou CLIL
Na 2. stupni od 6. třídy škola navazuje programem s intenzivní jazykovou profilací.
rozšířená výuka anglického jazyka 3 hodiny týdně + 1 hodina volitelného předmětu anglická konverzace
výuka vybraných oborových předmětů v anglickém jazyce metodou CLIL (přírodopis, dějepis, informační a komunikační technika,, zeměpis, výchova k občanství výchova ke zdraví, člověk a svět práce) v anglickém jazyce
kombinace jazykového a odborného vzdělávání
Výhody CLIL výuky
týmová výuka v češtině i angličtině – odborně, promyšleně a v souladu
výuka vybraných předmětů v anglickém jazyce probíhá ve spolupráci dvou pedagogů – českého a anglicky mluvícího učitele
Český učitel je kvalifikovaný odborník na daný předmět a zároveň metodický mentor. Společně s anglickým učitelem pečlivě plánuje výuku tak, aby byl výklad nejen jazykově srozumitelný, ale i odborně přesný.
Anglicky mluvící učitel pak vede hodiny v angličtině, a to na základě předem připraveného scénáře. Český pedagog zajišťuje hlubší kontext, odborné vedení a následné upevnění látky v mateřském jazyce.
Tento model podporuje nejen jazykový rozvoj, ale i porozumění učivu v obou jazycích – přirozeně a bez ztráty obsahu.
Podmínky zařazení do CLIL třídy (při přestupu do 6. ročníku)
Ověřování nadání a studijních předpokladů
forma testu v AJ
ukázky testových úloh
Podpora žáků
možnost přihlásit se do navazujícího a dále rozvíjejícího odpoledního jazykového programu TOSCOOL
program pomáhá s upevněním a rozšířením jazykových dovedností
Odpolední navazující a rozšiřující jazykový program TOSCOOL
Kvalitní jazykové vzdělávání je zajištěno díky dlouhodobé spolupráci se společností TOSCOOL, která se specializuje na bilingvní výuku dětí. Žáci mohou využít možnost účasti na zpoplatněných odpoledních aktivitách v anglickém jazyce. Program TOSCOOL pomáhá s upevněním a rozšířením jazykových dovedností nutných k zvládnutí intenzivní výuky anglického jazyka, oborových předmětů v anglickém jazyce a úspěšné složení mezinárodní jazykové zkoušky nanečisto. Tyto aktivity společnost TOSCOOL zajišťuje personálně, obsahově a metodicky. Podrobnější informace jsou k dispozici zde (https://bit.ly/4iYOkZS)
Často kladené otázky (FAQ)
Co je to CLIL a jak se uplatňuje na škole?
CLIL (Content and Language Integrated Learning) je metoda, při které se některé předměty (například přírodopis, dějepis, zeměpis) částečně vyučují v angličtině. Cílem je přirozené propojení jazykového a odborného vzdělávání.
Které předměty jsou vyučovány metodou CLIL?
Metodu CLIL uplatňujeme v přírodních vědách (přírodopis, zeměpis), ve společenských vědách (dějepis, občanská výchova, výchova ke zdraví, člověk a svět práce) a v předmětu Informační a komunikační technologie.
Kolik hodin angličtiny mají žáci týdně?
Žáci v rozšířené výuce mají vyšší hodinovou dotaci angličtiny než běžné třídy – zpravidla 4 hodiny týdně.
Jaké jsou požadavky na vstup do třídy s rozšířenou výukou?
Pro zařazení do třídy probíhá ověřování nadání a studijních předpokladů formou testu z AJ.
Jak probíhá výuka anglického jazyka?
Výuka je zaměřena na aktivní komunikaci, poslech, čtení, psaní i gramatiku. Důraz je kladen na praktické využití jazyka a zvládnutí mezinárodní jazykové zkoušky nanečisto.
Kdo učí CLIL předměty?
Předměty vyučují učitelé (rodilí mluvčí) pod vedením kvalifikovaného českého pedagoga se znalostí anglického jazyka a speciálním školením na výuku oborového předmětu metodou CLIL.
Musí mít děti pokročilou znalost angličtiny už při nástupu?
Ano, znalost angličtiny je nutná zhruba na úrovni B2 for Schools – hlavně schopnost rozumět běžným pokynům a základní komunikaci v oborových předmětech vyučovaných v anglickém jazyce.
Jak se podporují děti, které mají v průběhu studia angličtiny slabiny a výuka oborových předmětů je pro ně náročnější a nebo děti, které potřebují další rozvoj jazykových dovedností?
Škola velmi úzce spolupracuje s jazykovou organizací TOSCOOL a doporučuje všem žákům odpolední navazující a rozšiřující jazykový program, který pomáhá s upevněním a rozvojem jazykových kompetencí a dovedností potřebných k výuce ostatních předmětů v anglickém jazyce.
Jaké učebnice a materiály se používají?
Pro angličtinu škola využívá moderní učebnice a pracovní sešity vhodné pro rozšířenou výuku anglického jazyka s ohledem na zvládnutí mezinárodní jazykové zkoušky nanečisto, v CLIL hodinách jsou používány školní učebnice, autentické texty a multimediální materiály, které odpovídají požadavkům školního vzdělávacího plánu a jeho patřičným výstupům daného předmětu.
Kontakty a poradna
Kontakty na koordinátory bilingvní výuky a CLIL programu
Formulář pro zaslání dotazu zde
Věra Čáslavská (3. května 1942 Praha – 30. srpna 2016 Praha) byla československá sportovní gymnastka, trenérka a sportovní funkcionářka, sedminásobná olympijská vítězka, čtyřnásobná mistryně světa, jedenáctinásobná mistryně Evropy a čtyřnásobná Sportovkyně roku Československa. Po sametové revoluci byla v letech 1990–1996 předsedkyní Československého olympijského výboru a v letech 1995–2001 také členkou Mezinárodního olympijského výboru.